Tabung Yaddin

Friday, July 2, 2010

Ada Apa Dengan Cinta????


Haishhh...(mengeluh dulu tu....kekekeke)...Macam-macam peristiwa yang dah berlaku akhir-akhir nih sampai aku tak terluah dengan kata-kata...sebabnya aku takut setiap perkataan yang keluar dari mulut aku akan di salah tafsirkan dan membawa maksud yang bertentangan..tapi apa yang pasti,sumuanya berlaku disebabkan satu persamaan iaitu cinta...cewahhh...CINTA wehhhhh...CINTAA!!!

Haishhhh....kalau orang tanya aku,hang pernah bercinta tak???jawapan aku, YA
Kalau orang tanya aku, hang pernah putus cinta tak??? jawapan aku, YA
Kalau orang tanya aku,sedih tak putus cinta???? jawapan aku, YA

wahhh...gitu...macam tak der perasaan plak kan bila aku jawab camtu padahal sumer tu soalan sensitifff bebb!!... tapi itu lah...soalan yang biasanya ditanya oleh kawan-kawan yang terdekat dan kadang kala tu aku berkongsi cerita dengan mereka-mereka yang pernah mengalami peristiwa sama sama macam aku...
tetiba aku teringat kata sesorang...Berani BERCINTA, Berani lah TANGGUNG risiko...dalam wooo maksud...dah tu...bila sesuatu telah berlaku,aku teringat plak kata sesorang nih...REALISTIK ok....cuba terima kenyataan. Buka mata besaq-besaq!!!!aduhhh....cakap senang arrr,aku yang nak hadapi nih yang sakit jiwa maaa!!! tu satu hal..Lepas tu aku teringat kata-kata yang diluahkan oleh mak seorang teman yang bersedih dengan musibah yang dihadapi oleh anaknya suatu ketika dulu, "syud...kalau bukan jodoh tu,bercinta lama-lama pun berakhir camtu saja sebab macam-macam masalah timbul tapi kalau dah jodoh tu, syud...kenal kejap jer tapi semua berjalan dengan lancar"...time tu aku dok telan air liur jer..tetiba macam kena batang hidung sendiri ja..tapi aku tetap maintain senyum padahal dalam otak nih dah serabut gilaaaa dok analisis apa yang mak cik tu cakap dan pada masa yang sama aku cuba yakinkan diri yang apa mak cik tu cakap tak betul...bodoh betul aku...bole fikir camtu...dok lawan cakap mak cik tu dalam diam sedangkan mak cik tu dalam lama hidup dari aku..haishhh.....

Memula aku macam samar-samar dengan ketiga-tiga kenyataan ini tapi masa merubah segala-galanya(yer la time tu aku muda belia lagi..umur baru 22 - 26 camtu la...time tu orang cakap pi la apa pun,sume tak betul..maklum la cinta punya pasal..hahahahaha)..Semakin lama,semakin aku faham dengan kata-kata tersebut...yang pasti,kita perlu realistik dengan apa yang berlaku...Sesuatu yang berlaku itu pasti ada sebabnya dan belajarlah untuk terima kenyataan yang dia bukan ciptakan untuk kita..Masa adalah pengubat segala kesakitan itu....PERCAYALAH...Yang pasti CINTA kepada ALLAH adalah HAKIKI...

Aku pernah tengok kawan aku yang tak jadi nikah pada hari pernikahannya..bebrapa jam sebelum upacara akad dan nikah berlangsung ,sesuatu telah berlaku...dan akhirnya tiada lafaz nikah yang diucapkan sebaliknya majlis tersebut telah bertukar menjadi majlis doa selamat dan arwah. Masa aku terima berita tu,aku macam tak percaya jer..ye la,bunyinya macam main-main kan????macam dalam drama melayu ja tapi hakikatnya betul...serius wehhh...memang peristiwa ini benar-benar berlaku!!!!

Kemudian aku penah tengok kawan aku kecewa kerana buah hatinya kawen dengan perempuan lain dan dia hanya mengetahuinya selepas seminggu itupun dari orang lain. Padahal time tu die dengan x-BF die tu xder pun break ker apa ker tup-tup mamat tu kawen dengan pompuan lain.Then kawan aku cakap patut la time tu x-bf die macam pelik sikit,call tak jawab..Kalau jawab pun,asyik cakap busy ja..memang busy pun ..busy dengan rancangan perkahwinan die dengan pompuan lainnn...hampeh punya laki...Bole ko buat anak orang macam tu tanpa ada sikit perasaan bersalah??? Ko tak rasa berdosa ker buat anak orang menangis kerana perbuatan ko??? At least ko cakap la yang ko bakal kawen ker...tak pun ko cakap la yang ko dah tawar hati dengan kawan aku tu ker.. Ko nih buat macam kawan aku bodoh bangang tunggu cinta ko yang no value tuuu!!!! Buat macam kawan aku tak bole fikir secara matang dan rasional plak...mamat tu kalau aku jumpa tengah jalan,mau langgar jer..menyusahkan kawan aku ja..cakap cinta konon...podahhh!!!!Macam tak percaya kan dan tak bole diterima akal kan???tapi itulah realitinya..itulah hakikat sebenar sebuah lagi episod CINTA..CINTA la konon-kononya...poyosss!!!...


Tapi alhamdulillah, masa pengubat segala kepedihan dan kekecewaaan..kawan-kawan aku telah beraya menghadapi dugaan yang ALLAH berikan kepada depa dengan tabahnya. Kini mereka berdua telah bahagia dengan kehidupan masing-masing...

Disebalik cerita sedih aku nih,aku nak bagitau bukan sumenyer berakhir dengan kisah duka...Ada jer yang bercinta,then kawen dengan orang mereka cintai. Sweet kan??? Yer la,setiap orang ada kisah masing-masing. Ini adalah sebahagian cerita realiti kehidupan yang berlaku sepanjang sejarah hidup aku nih..baru 27 tapi mak aiii..macam-macam cerita aku dengar dan aku hadapi sendiri.(...phewww..sambil merenung masa depan...lepas ni apa plak kisahnyer yer????huhuhuhu... :P )

So kepada sesiapa yang sedih sebab cinta tu...menangis la semahu-mahunya sekarang kerana tangisan itu adalah salah satu terapi jiwa. Dalam masa yang sama, muhasabah lah diri. Renung-renungkan semula kesilipan diri dan minta doa banyak-banyak pada ALLAH supaya segala kesedihan itu akan berlalu pergi. Jangan tanya or persoalkan kenapa semua ini berlaku walaupun kita telah menjaga hubungan itu dengan baik tapi berakhir dengan episod kesedihan dan jangan menyesal dengan apa yang berlaku setelah kita berusaha bersungguh-sungguh untuk betulkan keadaan kerana semua yang berlaku adalah kehendakNYA. Dan jangan salahkan takdir kerana setiap yang berlaku tu pasti ada penyebabNYA..Sentiasalah bersangka BAIK dengan ALLAH kerana ALLAH sentiasa bersangka baik dengan kita...Renung-renungkan dan Selamat Befikir ...tQ...




p/s : hayatilah lagu ini.....bagus betul lirik lagu nih... =)

" Terputus cinta memang menyedihkan, harus diingat
bahawa perpisahan itu ditentukan jarak dan masa.
Kalau bersedih cinta terhalang dan tidak kesampaian,
anggaplah kesedihan itu seperti hujan.....
walau lebat atau lama sekali pun
pasti akan redha jua....... "

9 comments :

  1. Moral of the story.. jgn bercinta hehe.. bgs artikel ni, byk benda yg perlu direnungkn sejenak.. ,apa-apa pun yg terjadi..ia adalah ketentuan ilahi syud, good2..

    ReplyDelete
  2. wowwww...luahan yg penuh dengan isi tersirat dan tersirat...


    ~cup cake~

    ReplyDelete
  3. wah syud kalau dah cakap.. mmg marvelest r weh.. hehehe.. btl2 weh bnyak pngajaran di sekeliling yg boleh jadikan kita lbh matang dalam pemikiran..

    apa2 pun

    Yang pasti CINTA kepada ALLAH adalah HAKIKI

    tu yg terbaik.. setelah mngharungi segala onak dan duri..

    ReplyDelete
  4. ~~syuk : kekeke...nak bercinta tu bole tapi realistik la...sayanglah diri sendiri dulu sebelum nak sayang orang lain..huhuhu... ;)

    ~~ cup cake : luahan la sangat... ;P

    ~~ key are : akhirnya hang berjaya juga komen kat sini yer...hahahaha...ya,kita nih kadang2 lupa bahawa CINTA kepada ALLAH itu lebih bermakna dari cinta sesama insan nih kerana CINTA ALLAH adalah HAKIKI, sementara CINTA SESAMA INSAN ini banyak kepada bersifat SEMENTARA ja...cewahhh...bermadah plak aku nih...kekekeke... ;)

    ReplyDelete
  5. hg dah tukar cam nih.. baru aku leh coment.. hehe.. selamat menulis weh..

    ReplyDelete
  6. CINTA!!!.. hahahhaaa... bila kenang balik mcm2 la kan syud.. 2 semua kenangan yg terindah & paling sedih hehhee.. skrg ni kena pikiq masa depan yg belum tentu lagi kesudahannya kan.. (janji bahgia)... ;)

    ReplyDelete
  7. janji bahagia?bhgia atas kesedihan org lain..agak penting kan dri..so cinta...ada pa ngan cinta?cinta wat rase bsalah..hnya dri sndri tahu menilai apa itu cinta..

    ReplyDelete
  8. hmmm...ada apa dgn cinta?
    kenapa bercinta andai akhirnya terluka?? (T_T)

    ReplyDelete
  9. ~~key are : tu la..aku dh tukaq apa tah,aku pun xtau...tu yg bole komen tu

    ~~nureen : ha...hang kena pikiaq masa depan la..cmner nak semarakkan lg rumah tangga hang...aku plak masih mencari CINTA....hahahaha... :P

    ~~ anonymous : cinta mmg sangat KEJAM...kan???kan???

    ~~ huda : kalau kita tahu dari awal bercinta dgn orang itu membuatkan kita terluka,adakah kita mahu bercinta denganya????aku pun xdak jawapanya untuk soalan hang tu tapi huda yang pasti, CINTA kepada ALLAH adalah HAKIKI... =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...