Tabung Yaddin

Tuesday, August 3, 2010

Cinta Sebelum Kahwin

Wah...menarik gitu tajuk entry kali ni kan...kan...kan..???hehehe...Tak der la..actually pagi tadi seperti biasa, apa-apa hal pun aku akan buka FB dulu..saja jer tgk page2 kawan-kawan. Gambar-gambar terbaru kawan-kawan. Then scrol punya scrol, mata aku tertangkap satu tajuk artikel yang menarik perhatian aku. Artikel ini ditulis oleh Ustaz Zaharuddin.. Rasanyer sume orang kenal kan dengan ustaz nih..betul tak???? =) ...So, ini adalah sebahagian daripada ulasan beliau mengenai Cinta Sebelum Kahwin



"Cinta sebelum kahwin, khususnya dari jenis ‘cinta mendalam’ apabila wujud dalam diri yang jauh dari ilmu, kenipisan iman serta pergaulan bebas adalah KUNCI Syaitan merosakkan iman. Kerosakan dengan amat mudah menyelinap masuk melalui perkataan sang pecinta, tulisannya & lebih merbahaya merasuk perbuatan mereka. Mata, telinga mereka menjadi buta dan pekak dari segala jenis nasihat baik dari manusia ramai, mereka seolah melayang di dunia berasingan. Akhirnya pemiliknya kerap tersesat di pertengahan jalan.

Kesimpulannya, ‘cinta sebelum kahwin‘ lebih banyak membawa maksiat & keburukan berbanding kebaikan buat pasangan terlibat. Tambahan iu, ia juga BUKAN merupakan punca @ sumber bagi kebahagian rumahtangga (jika dibina sekalipun). malah ia mungkin punca keberantakannya.

Kerana itu di dalam Islam, jika bertunang jangan lama agar perkahwinan itu yang kekal lama. Jika bertunang jangan ber'dating' berdua-duaan kerana ia punca pasangan tidak akan setia. "


Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net



p/s : Tetiba ingat cerita lama...isshhh...tak perlulah...baik layan lagu Maher Zain - Insya'allah

5 comments :

  1. huu...jgn tingat kisah lama yg tk best..
    yg best tkpe kot..huhu..

    ReplyDelete
  2. so...
    abaikan crita lama buak lembaran baru...
    janji bahgia

    ReplyDelete
  3. hahaha...awat nie cik syud..lain ja 2 3 mggu nie..pas balik cameron terus jd cmnie..awat nie?hahahahaa...xyah kisah lama..biaq jea..jji kita bhgia dgn kehidupan skrg..

    ReplyDelete
  4. betol tu..better kawen cpt2 je kalo da jumpe kan???

    ReplyDelete
  5. ~~ huda : past is sejarah...plan plak utk future..itu lebih penting.. =)

    ~~ nureen : ya..betul tu...

    ~~ nida : saja...mood mengada2..sebagai peringatan untuk diri sendiri...

    ~~ na : itu la...kalau jumpa,kawen terus la...malas cinta lama-lama nih..buang masa ja...hahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...