Tabung Yaddin

Monday, October 18, 2010

Minggu Lepas yang macam- macam cerita

wahh...tajuk entry mcm best jer kan????hahaha...betul, minggu lepas, macam-macam cerita berlaku since Sabtu - 9/10/2010 until  Ahad -1710/2010...(*sigh*)...mengeluh??? yer arr...sebab sume yg berlaku tu unexpected la..apa ceritanya ya??


Sabtu (9/10/2010)
- dari malamnya lagi hati berbelah bagi samada nak balik or tak..tp tak dapat wat keputusan dengan tepat sebab dok fikir macam-macam benda.
- paginyer...siap awal dan kemas-kemas bag..packing apa ygang patut tapi still sure lagi nak balik ker tak. then join emma and -aN- meronggeng ker Alor Setar. Sesampai jer kat AS, tetiba my mum text me n automaticly, sah..memang wajib balik kg petang tu juga.mujur dah packing bag awal-awal.
- Petangnyer sampai kampung lepak jap kat rumah tok. Sekali kena ambush dengan abang sepupu. soalan memang direct la..tepat ke batang hidung.Tak tertepis dibuatnya. Kelu dan aku hanya mampu tersengeh sahaja.. Then jumpa kazen aku yang sebaya..Up dates cerita terbaru dengan expressnya sebab tak cukup masa dan banyak gangguan. Then my parent amek i kt umh tok dan terus balik umh. 
- malamnya masih belum sempat berbincang apa-apa pun dengan my mum..huhuhu


Ahad (10/10/2010)
- wah...tarikh cantik...ramai yang kawen pada tarikh ni termasuklah Angkasawan kita..dan pada tarikh nih jugalah berlakunya kemalangan ngeri kt Melaka yang mengorbankan 12 nyawa!!!Serius, sangat-sangat ngeriii!!!...Walaupun hanya dengar mengenai berita tersebut kt Buletin Utama sudah cukup mampu buat air mata ini mengalir.
- Petang tu bincang-bincang sekejap dengan my mum dan akhirnya masalah pun selesai. Untuk time tu jer la. masa-masa ke depan tak pasti lagi. Sambil bincang-bincang dok tunggu la kawan aku yang janji nak mai rumah. Tapi..HAMPEH!!!! tahap kesabaran menjadi nipis sebab janji tak ditepati. kalau hampa suma jadi aku, hampa bengang tak?? janji kata nak mai pagi..tunggu la dari pagi. tak sampai-sampai pun. tunggu plak tengah hari..tak sampai juga. tunggu petang, bole plak depa  kata tak jadi mai..aku memang bengang giler arrr...Bengang la sebab aku dah bgtau mak aku.mak aku siap masak untuk depa lagi ha.. Kalau tak bagitau my mum, aku tak kisah g...Then aku malas cakap banyak, aku terus call dia dan cakap," lantak hang la weiii...aku tak percaya dah dengan JANJI-JANJI hang!! BOSAN. Cakap macam keling".. Bukan apa, aku malu dan segan kat mak aku sebab dia susah-susah payah masak untuk kawan aku tu...Apa perasaan korang bila ada orang berjanji dengan kita, then last minute cancel cmtu jer..Sakit hati tak??? Bengang tak???Kalau bagi alasan yang kukuh ok gak nih alasan yang aku tak bole terima langsung!!..Then time tu baru la dia sebok-sebok nak tepon mintak maaf. Sori, aku malas layan panggilan murahan hang tu..Agaknya dia rasa bersalah, then dia pun cuba nasib dan call aku lagi. Time tu aku dah cool sikit dan jawab ala-ala kadar jer..Akhirnya, malam tu dia sampai gak kat rumah aku yang kat dalam HUTAN tu!! Fuhhh....Penat aku dengan kisah hari ahad itu...


Isnin (11/10/2010) - Khamis (14/10/2010)
- Hari-hari tersebut berjalan dengan rutin-rutin aku seperti biasa. Pergi lab, balik lab..tapi cuaca minggu tu agak muram ja..Bole dikatakan setiap hari hujan turun
- Rabu tu, bermula la hari yang menyerabutkan hidup aku. Aku buka FB then ada pertambahan manusia yg merequest untuk jadi friends aku. Isk..macam pernah tengok jer nick minah nih..Tapi aku tak kenal die pun dan aku tak amek port pun pasal komen-komen dia kt wall one of my friend. lantak hang la. Ada aku kisah??? Tapi wondering la juga kenapa minah tu nak add aku. Then aku appove jer la padahal dalam hati tau dah apa motif die...tapi tak pa la..kita tengok dulu rentak die camner...
- Khamis tu  besday adik aku yang bongsu..aku hanya mampu wish jer kt die. Nak beli hadiah mahal-mahal tak mampu sebab aku tersangatlah berduit time nih...hahahahaha...Tengah hari tu aku makan dengan adik aku yang no.2 tu..Dia mai perlis sebab ada interview SLAB UniMAP..Aku doakan semoga Allah murahkan rezeki dia. Amin
- Malam tu, aku dapat sms dari kawan aku tu..dok tanya pasal minah tu..Aku nak gelak pun ada. Macam budak-budak sekolah menengah pun ada tapi aku tak gelak la..Just dengar cerita beliau satu persatu. Pening aku. Tetiba aku bole terlibat sekali dengan masalah yang bukan masalah sangat pun.. Then dok sat, aku pun sent la msj kt minah tu tanya apa yang berlaku.pastu minah tu dok cerita la macam-macam. Aku pun dengar jer la. yang bestnyer, minah bercerita macam-macam pasal kawan aku ni. 
- Antara soalan-soalan kontroversi minah ni dengan aku :

aku : hi...are u muslim????

Miss N : yup..assamualaikum

aku : w'salam..hahaha..what's going on yer????

Miss N : dont know..so u bkn tunang XXX

aku : yup..kenapa???u suke die ek????


Miss N :betul??? yup

Aku : so???? what can i do for u???

Miss N : nothing u can do dear..juz wanna confrim whether u r his tunang or not..juz hate the feeling of being lie to someone

Aku :i rasa die tak tipu u la..

...
...
...

yang lain-lain tu tak yah aku publish kat sini. Macam budak-budak plak aku rasa. Pasal chatting dgn die, aku tak kisah lagi..tapi yang lawaknya, lepas die chat dengan aku and skodeng sume gambar-gambar aku yang tak HOT and fabalous macam gambar2 dia kat FB tu, dia bole plak remove aku dari friend list die dan kemudian add aku semula ..What the hell??? Weii...apa masalah minah nih??? Tapi sebelum dia remove aku tu, aku pun sempat la tengok friend list die...kawan-kawan dia ada around 1k++ la so mebi die rasa dia hot and tip top condition kot...ada aku kisah???????  




Jumaat (15/10/2010) 
- pc aku wat hal pulak!!! rupa-rupanyer monitor aku rosak.sedih. Maaf yer, aku tak mampu nak beli laptop lagi..Sian kan kat aku??? 
- Pastu aku dah rasa suam-suam, macam nak demam jer..tapi cepat2 aku makan ubat. Tak nak sakit yer. Tak suke!!

Sabtu (16/10/2010) 
-aku jadi committe IPCE 2010 kat pauh..main campus. aduh, hujung minggu kena bagun awal. Malasnya!!!

Ahad (17/10/2010)
-hari paling bosan. Dok rumah sorang-sorang. tapi malam tu kuar g Bertam jap. Teman kawan aku antar adik dia balik hostel. Sesampai jer kt umh, kawan aku tanya, emma excident ker??? Aku terpinga-pinga..Bila masa emma excident??? Aku pun terus tengok keta emma. Masya'allah..apa dah berlaku???
Aku terus masuk dalam rumah dan cari emma. tapi emma tak der..Die tengah gayut dengan ibu. Aku tunggu punya tunggu emma, last-last aku tertidur macam tu saja.

Isnin ( 18/10/2010)
- dah update sume cerita minggu lepas.

N

11 comments :

  1. apa ni syud.. aku x paham pasai janji kwn hg yg x mai umah tue.. sapa?? BF ka?? @ bakal husband ka?? tergantung la syud..

    ni ala2 diari ni blog hg.. sbb hg soang ja yg paham aku x paham la..

    ReplyDelete
  2. hahahaha...aku nak bgtau apa yang aku buat minggu lepas...hang tak paham part mana wei????

    ReplyDelete
  3. paling xske kalo org janji..then dah la kite plak tpakse susahkan org len plak demi nak bg layanan tebaik...even mak kite harus cakap 'takpe'..tp kalo na pon...sori the mori...xlyn dah pasni...nak dtg,hidang pe je yg ade...

    BTW:ape kes emma???

    ReplyDelete
  4. ~~nana : tahu xper...memang sangat2 bengang bila orang mungkir janji!! .. betul na, mak syud bole cakap "TAKPE, mebi diorang ada hal yang lebih penting.." walaupun mak syud ckp cmtu, tapi xbes la..sebab kita dah susah dia sekali...haishhh...kes emma tu, diorang dari ipoh untuk selesaikan segala urusan yang tertangguh. Then OTW balik, hi-way antara changlun n napoh, ada sisa tayar trailer merentasi jalan. Diorang terlanggar sisa tayar tu sebab tak nampak. Tempat tu gelap. Time tu, lebih kurang 4 biji kereta mengalami nasib yang sama.. Emma kata sisa tayar tu sangat keras, macam langgar divider jalan. Mujur la time tu, En. An yang drive (80km/j) kalau emma driver, comform keta tu akan melambung.. Na pun tau kan emma drive cmner...huhuhu..tapi serius, keta emma sangat2 teruk, bumper depan n belakang rosak teruk...tp alhamdulillah, dua-dua selamat

    ReplyDelete
  5. Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu.. bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.

    Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati.. Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan?

    Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni, tapi cerita.. orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula.. tapi kita sedar tak, perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.

    Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri. MasyaAllah, sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!

    Walaubagaimanapun pun, kita adalah hambaNya yang lemah. Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan, bukan nak buruk-memburukkan.

    Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya, siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?
    Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur.. setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi.

    Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri

    ReplyDelete
  6. ~~ cik anon : tQ for the info n tQ ya sebab sesusah payah jer baca blog saya...dan yg buruk itu datang dari saya..yang baik itu, datang dari ALLAH.... =)

    ReplyDelete
  7. ye ke...aduila...sib bek xde jd pape...isk...

    ReplyDelete
  8. Dari Abu Hurairah r. a., Rasulullah s. a. w. Bersabda: "Siapa yang merosak
    nama baik atau harta benda orang lain, maka minta ma'aflah kepadanya
    sekarang ini, sebelum datang hari di mana mata uang tidak laku lagi. Kalau
    ia mempunyai amal baik, sebahagian dari amal baiknya itu akan diambil,
    sesuai dengan kadar aniaya yang telah dilakukannya. Kalau ia tidak mempunyai
    amal baik, maka dosa orang lain itu diambil dan ditambahkan kepada dosanya".
    bila semuslim-muslimnya orang muslim menganiaya saudara baru (muallaf), pasti Allah
    menjawab/mengabulkan do'a dari saudara baru yang teraniaya tersebut akan
    permohonan pembalasan penganiayaan yang dialami olehnya terhadap si
    penganiaya

    dalam islam...

    amal perbuatan kebaikan si penganiaya adalah untuk si teraniaya dan dosa si
    teraniaya untuk si penganiaya

    ReplyDelete
  9. huhu..rajin pula org yg berceramah pjg tu bc post u syud..maksudnya beliau rajin utk mengumpul dosa mengumpat..kalau u anggap orang mengumpat kenapa u baca..tahniah..anda sgt rajin

    ReplyDelete
  10. opsssss...what i miss something here..
    ala..sweet heart,wat xtao jea..biaq jea..nama pon lantak la..nk tulis or cita pa yg kita nak..jji pe yg kita rasa..

    to whom to be concern:
    thankz for ur replying+ many thanks..hahhahaa....

    @cik nid's@

    ReplyDelete
  11. ~~cik anon yg bernama tika : i like your statement....hahahahaha


    ~~ cik nid :hahaha...hang xder terlepas pap per tu...saja jer bagi gempak...hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...